Friday, December 31, 2010

Kad Kredit Sayang

Bila jalan-jalan di shopping kompleks pada hujung minggu bersama keluarga, kita sering disapa dengan ramah oleh anak-anak muda yang mewakili institusi kewangan yang jelas kelihatan dengan logo syarikat pada t-shirt dan tag nama yang mereka kenakan.
“Encik/ Puan/Kakak/Abang, kami sedang buat promosi kad kredit…bla…blaa…blaa, "banyak kelebihan kad ini encik berbanding dengan apa yang encik ada....bla...bla...blaa “Baguslah kalau encik dah bersetuju, sila tandatangan borang ini, esok atau lusa kad kredit akan sampai pada alamat encik”.



Mudahnya, institusi kewangan begitu cekap “menolong” pelanggan/mangsa (bergantung bagaimana anda mengawal kad kredit). Mereka berlumba-lumba untuk mengeluarkan kad kredit seolah-olah ada target yang jelas untuk mereka capai pada setiap bulan atau minggu. Pengguna kadangkala “terjerat” dengan kad kredit yang dihadiahkan oleh bank A, B atau C dengan 2, 3 atau lebih kad kredit kononya akan digunakan di masa susah, berbelanja di luar negara dsb.




Apa faedah kepada institusi kewangan ini dengan 'menghadiahkan' kad kredit kepada pengguna?

Ringkasan apa yang institusi kewangan perolehi seperti jadual di bawah:




Banyaknya 'derma' yang kita tolong 'sumbang' pada institusi kewangan ini, diringkaskan mengikut darjah 'kesayangan'
Level 1 - Paling Disayangi oleh institusi kewangan  , Level 5 - Kurang Disayangi
Level 1
Pelanggan yang mempunyai banyak kredit kad, lebih-lebih lagi kad-kad gold dan mempunyai balance outstanding hampir maksima dan selalu membuat cash advance, pembayaran hutang secara bayaran minima. Selalu apply kad tambahan bila kad-kad yang ada hampir berbaki maksima. "Every Breath You Take, Every move you make, Every Bond You Break,Every Step You Take, I'll Be Watching You"!!

Level 2
Mempunyai beberapa kad kredit premium dan sentiasa berbaki, pembayaran sepenuhnya biasanya pada akhir tahun bila mendapat bonus tahunan.
Level 3
Guna kad kredit premium, Gold atau Platinum dan selalu berbelanja tinggi menngunakan kad kredit. Baki diselesaikan sepenuhnya pada akhir bulan. Institusi kewangan mendapat pendapatan dari caj tahunan yang tinggi dan caj 2.5% daripada peniaga/peruncit.
Level 4
Hanya menggunakan kad kredit Standard, berbelanja sekali sekala dan membuat bayaran sepenuhnya pada akhir bulan.
Level 5
Tidak menggunakan kad kredit, guna debit kad untuk transaksi internet / tempahan hotel /booking flight ticket.

Sayangkah kita pada institusi kewangan yang banyak 'membantu'?

No comments:

Post a Comment